~ Gerty's blandade praliner ~

Direktlänk till inlägg 1 oktober 2012

Nostalgi

Av Gerty - 1 oktober 2012 17:20

Idag blir det en historia om några mattor, den här vackra mattan har min mamma vävt, den har drygt 60 år på nacken.Tanterna hemma satte upp vävstolen på hösten för då skulle det vävas nytt, det gjorde dom oftas i källareköket, så även min mamma hon var duktig, kanterna skulle vara raka och fina. Jag var väl runt 5-6 årsåldern, jag minns det som det var i går, jag satt bredvid mamma på vävstolen och jag tyckte att just dessa mattor var så vackra, så tittade jag upp på mamma och sa,när du dör så vill jag bara ärva dessa mattor, får jag det, mamma svarade ja det får du. Åren gick jag blev vuxen och fick egen familj, mamma glömde inte vad jag frågade henne och det hon lovade mig, så en dag sa hon nu skall du få dina mattor jag blev så glad för jag tyckte fortfarande att dom var så vackra. Efter att jag fått matterna så prydde dom mitt golv varje jul, mamma och pappa firade många jular hos oss, det gläde mamma att jag använde hennes fina mattor, och att jag vårdade dom väl. Men efter som tiden gick och jag skafade djur kunde jag inte använda dom, så älsta dotter fick dom, nu har hon givit dom till yngsta dotter, så dessa klenoder är fortfarande i bruk. Mamma kunde nog inte drömma om när vi satt där på vävstolen att hennes barnbarns barn skulle springa på hennes mattor drygt 60 år efter. Men jag tror att mamma ler i sin himmel åt sina mattor. Tack mamma/ mormor för dessa skönheter. 

 
 
Ingen bild

Carolina

1 oktober 2012 21:55

Japp dom ligger så snyggt på mitt golv här mamma

 
lillis

lillis

2 oktober 2012 06:56

Vilken vacker matta,kan tänka mig att den ger glädje åt många
Ha det gott och ta hand om dig
Kram

http://danslillis.bloggplatsen.se

 
Cina

Cina

2 oktober 2012 08:14

Oj vilken snygg matta den gillade jag.
Fint med hemvävda mattor.
Jag har en 5-6 st tras mattor som min farmor har vävt o det sparas på kan jag säga. Jag satt oxå bredvid framor mycket när hon vävde det var spännande.
Ha en fin dag
Kramen

http://heavenladyn.bloggplatsen.se

 
Ruth

Ruth

2 oktober 2012 10:01

Under min barndom så var det ingen hemma som vävde varken det ena eller andra, bara stickade. Svärmor hade med sig det i blodet, lärde av sin mamma. Hon vävde alltid, det blev allt som gick att väva, från mattor till tyger. En mörk matta visar du upp, men den är så fin, hoppas att den inte avyttras när Carro ledsnar på den.
Ha en fin dag/ kram.

http://bernamis.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gerty - 15 augusti 2014 13:04


Igår tog jag bort Doris bädd, det är ju snart 6mån sedan hon lämnade oss, men bädden har stått kvar, jag viste ju att hon inte kom tillbaka, men för mig är det ett sett att ha en bit kvar,Doris hade två bäddar den stora sängen den ligger ju alla i, s...

Av Gerty - 7 augusti 2014 22:52

Snacka om ögongodis, Krösa Majas barnbarn, fins på Lackarebäckens Kennel.                       ...

Av Gerty - 29 juli 2014 17:33

Nu har KrösaMaja varit på date,Bamse heter han(Nallemajas Ädvard Munch) visst är dom söta, så nu väntar vi på att det skall bli smått, så vi ser fram imot den 29/9, nu håller vi tummarna.       ...

Av Gerty - 13 april 2014 16:06


Kan man annat än smälta, när mantittar på denna fina kille.   ...

Av Gerty - 13 mars 2014 13:56

Titta så fina bilder jag fick i dag på min födelsedag, detta är mina söta barnbarn, lika farmmor kan jag tro.             ...

Presentation

Översätt bloggen

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Omröstning

Vad intresserar dig mest av TV-programmen ?
 Dokumentärer
 Reseskildringar
 Däckare
 Kärleksfilmer
 Dokusåpor
 Buskis
 Debatter
 Tävlingar
 Sport
 Nyheter

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Vädret hos Gerty & Janne

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards