~ Gerty's blandade praliner ~

Direktlänk till inlägg 7 februari 2012

Nostalgi

Av Gerty - 7 februari 2012 19:10

Fortsättning från gårdagens inlägg. För länge sedan när jag bodde ute på ön, och det var vintrar som hette duga, då låg isen mellan ön och fastlandet,så att vi kunde promenera över isen när vi skulle ut och ha kul. det är här böttellyktorna kommer in i bilden, det var ju enklare att ta sparken över isen, det gick fortare och så kunde ju en sitta på medan den andra sparkade. Så ofta gjordes sparkarna färdiga på sena eftermiddagen, med lyktorn fast surrade. Det var ju pojkarna som gjorde detta, menså en lördag hade dom gjort allt färdigt, och bestämt tid dom skulle sparka över, men då bestämde vi tjejer att träffas en halv timme innan och tände lyktorna och sparkade fort som attan, så när pojkarna kom var sparkarna borta, så det var bara för dom att tracka på, så väl på andra sidan stod sparkarna snyggt parkerade, och vi hade inte sett en själ som sparkade när vi gick över sa vi. Tror ni att dom trodde på oss. Och när jag nu sitter och skriver tänker jag på hur vi var klädda, mitt i vinten, den kvällen hade jag högklackade skor och nylon strumpor, och gick på isen, men det var ju den vanliga lördagsstassen, pojkarna i kostym, myggjagare, nylonskjortor, brylkräm i håret, eller vatten kammat hår.Ja det var tider det, och inte trodde man att man kunde bli sjuk, och odödlig var man ju också, ja ja även vi var oföståndiga, även om vi i  är snabba att visa finger i dag till våra ungdomar. Det var en liten tillbaka blick från förr

 
 
Ruth

Ruth

7 februari 2012 23:10

Skrattar gott av din berättelse, ja nog gjorde man hyss och bus även på den tiden. Ville man vara fin (och det ville man) då fick man lida pin. Nylonstrumpor hade man trotts det var mitt i vintern när man skulle ut på vift. Inte undra på att man har dårliga leder, dessa tider banade nog väg för ledbesvär på ålderdomens höst.
Kram och tack för denna berättelse.

http://bernamis.bloggplatsen.se

 
Bettan

Bettan

7 februari 2012 23:18

Ha ha ha du din lilla busfia =) Har skrattat så tårarna rinner;) Du förgyllde min dag/kväll ännu mer. Det tackar jag för. Såg nu på Fb att din ena tik inte har det så bra =(. Hoppas att detta ger med sig. Så att hon ska bli frisk igen. De kan ju bli riktigt gamla om det vill sig. Å hemma hos dig blir de ju väl omhändertagna. Jag håller mina tummar att hon snart är kry igen.

Kramis Bettan

http://walkonfire.bloggplatsen.se

 
lillis

lillis

8 februari 2012 06:46

Ler åt din berättelse, kommer så väl i håg detta med högklackat och nylonstrumpor mitt i smällkalla vintern.
Ha det gott
Kram

http://danslillis.bloggplatsen.se

 
Cina

Cina

8 februari 2012 11:13

Flinar lite så där åt din berättelse vem kommer inte ihåg högklackat o nylonstrumpor....ja gud vilka minnen man har.
Men det är roligt att läsa om andras o bli påmind om ens egna.
Ha en fin dag!
Kramen

http://heavenladyn.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gerty - 15 augusti 2014 13:04


Igår tog jag bort Doris bädd, det är ju snart 6mån sedan hon lämnade oss, men bädden har stått kvar, jag viste ju att hon inte kom tillbaka, men för mig är det ett sett att ha en bit kvar,Doris hade två bäddar den stora sängen den ligger ju alla i, s...

Av Gerty - 7 augusti 2014 22:52

Snacka om ögongodis, Krösa Majas barnbarn, fins på Lackarebäckens Kennel.                       ...

Av Gerty - 29 juli 2014 17:33

Nu har KrösaMaja varit på date,Bamse heter han(Nallemajas Ädvard Munch) visst är dom söta, så nu väntar vi på att det skall bli smått, så vi ser fram imot den 29/9, nu håller vi tummarna.       ...

Av Gerty - 13 april 2014 16:06


Kan man annat än smälta, när mantittar på denna fina kille.   ...

Av Gerty - 13 mars 2014 13:56

Titta så fina bilder jag fick i dag på min födelsedag, detta är mina söta barnbarn, lika farmmor kan jag tro.             ...

Presentation

Översätt bloggen

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28 29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Omröstning

Vad intresserar dig mest av TV-programmen ?
 Dokumentärer
 Reseskildringar
 Däckare
 Kärleksfilmer
 Dokusåpor
 Buskis
 Debatter
 Tävlingar
 Sport
 Nyheter

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Vädret hos Gerty & Janne

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards