~ Gerty's blandade praliner ~

Direktlänk till inlägg 30 mars 2011

Barnflicka

Av Gerty - 30 mars 2011 13:03

 

När jag var 18år så läste jag en annons i dagstidningen, att barnflicka sökes, det lät spännande så jag svarade på annonsen, och vi bestämde att jag skulle åka dit så vi fick träffas. Matz den största av pojkarna var 3,5år en jätte fin kille, Rickard var 8 mån, som låg där i sin vagn med ett brett lende och sina vita lockar, han var bara så söt, då sa jag till mig själv att om jag någon gång får en pojk skall han heta Rickard, och det fick jag. Jag fick jobbet, det är dessa två pojkar som är på bilden som jag skulle passa. Jag tog hand om dom här ljuvliga pojkarna i 1,5 år på heltid, det var en underbar tid jag trivdes så gott hos dom. Det är så många roliga och fina minnen från den tiden, vi bodde grannen med en familj som hade 4barn, ibland så passade jag dom barnen också, en dag när jag hade alla barnen skulle jag gå ut och gå, jag hade 2 barn i vagnen 2 som gick bredvid och 2 som kom efter, då mötte jag en äldre man på cykel han stannade till och tittade på mig och skakade på huvudet, så sa han så ung och så fördärvad så cyklade han vidare. Tiden gick och pojkarna blev större, och jag började skolan, men vi höll kontakten och träffades, pojkarna blev vuxna och skaffade egna familjer, men så slog SORGEN till Rickard omkom i en olycka bara 31år, och efterlämnade 2 fina flickor, ja livet  kan var hårt många gånger, jag är så glad att jag fått lära känna denna goa familj. Vid ett tillfälle kom Britta och hälsade på oss med sina barnbarn, och vi hade 3 av våra barnbarn här, vi satt i vårat kök och åt middag, det blev mycke prat och skratt, och inte trodde vi väl när vi träffades första gången att vi skulle sitta så många år efter  med vår barnbarn. Det är 47år sedan jag svarade på denna annonsen, lilla Matz har hunnit att bli 50 år, Rickard skull ha blivit 48år om han hade varit kvar hos oss. Ja tiden går jag var 18 år Britta 28 år när vi träffades, i år blir jag 65år och Britta 75år, och vi har fortfarande kontakt efter alla dessa år är det inte fantastiskt

 
 
Cina

Cina

30 mars 2011 17:23

Tack för en fin och samtidigt sorglig berättelse från din barnflicke tid.
Fina pojkar.
Mysigt att ha kontakt fortfarande.

Ha en fin kväll!
Kramen

http://heavenladyn.bloggplatsen.se

 
lillis

lillis

31 mars 2011 08:43

Även jag har varit barnflicka en gång i tiden till 4 barn. Vad mysigt att fortfarande ha kontakt
Ha det gott
Kram

http://danslillis.bloggplatsen.se

 
Ruth

Ruth

31 mars 2011 19:56

Helt fantastiskt att vänskapen har hållits vid liv i alla dessa åren, det är äkta vänner det. Men jag tror att även våran vänskap också håller livet ut, eller vad tror du min vän ? Hoppas vi kommer på samma åldringsboende när den dagen kommer, vad det kommer att bli livat på hemmet då :-)
Kram vännen

http://bernamis.bloggplatsen.se

 
Calma

Calma

31 mars 2011 21:06

Hej Gerty!

Åhh,vilke fin och sorglig nostalgi m m du ger oss,
så fantastikst att ni har kontakt fortf,,otroligt,
HAr oxå jobbat som barnflicka ca 1 år,på heltid,,de nhade 2 flickor o föräldrarna var lärare,
Men akta dej vad skäll jag fick en gång när jag stekt blodpudding och bacon,men GLÖMDE rårivna morötter,, "det borde du räknat ut att det ska var till",,då kände man sig lite,ca 16 år var jag,första jobbet,

Kram Calma:=)

http://calma-s.bloggplatsen.se

 
bossehammarsmamma@hotmail.com

bossehammarsmamma@hotmail.com

2 april 2011 16:07

Ja tänk vad åren går fort..jag var och hälsade på er några gånger och minns Mats å Rikard (kortet)så såg dom ut första gången jag träffade dom ..Ha en trevlig helg..kram

http://märit sandberg

 
agge

agge

5 april 2011 13:45

Vilken underbar berättelse. Tack för att du delar med dig av dina upplevelser. Så söta de är pojkarna.

kram

http://jacastas.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gerty - 15 augusti 2014 13:04


Igår tog jag bort Doris bädd, det är ju snart 6mån sedan hon lämnade oss, men bädden har stått kvar, jag viste ju att hon inte kom tillbaka, men för mig är det ett sett att ha en bit kvar,Doris hade två bäddar den stora sängen den ligger ju alla i, s...

Av Gerty - 7 augusti 2014 22:52

Snacka om ögongodis, Krösa Majas barnbarn, fins på Lackarebäckens Kennel.                       ...

Av Gerty - 29 juli 2014 17:33

Nu har KrösaMaja varit på date,Bamse heter han(Nallemajas Ädvard Munch) visst är dom söta, så nu väntar vi på att det skall bli smått, så vi ser fram imot den 29/9, nu håller vi tummarna.       ...

Av Gerty - 13 april 2014 16:06


Kan man annat än smälta, när mantittar på denna fina kille.   ...

Av Gerty - 13 mars 2014 13:56

Titta så fina bilder jag fick i dag på min födelsedag, detta är mina söta barnbarn, lika farmmor kan jag tro.             ...

Presentation

Översätt bloggen

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Omröstning

Vad intresserar dig mest av TV-programmen ?
 Dokumentärer
 Reseskildringar
 Däckare
 Kärleksfilmer
 Dokusåpor
 Buskis
 Debatter
 Tävlingar
 Sport
 Nyheter

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Vädret hos Gerty & Janne

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards